Ledelsesethos drevet af ´move fast and break things'-ideologi
- Grith Okholm Skaarup

- 9. okt.
- 4 min læsning

Under Trumps politiske administration har flere amerikanske techgiganter ændret kurs til en ledelsesfilosofi, hvor tillid, medarbejderautonomi og kollektivt ansvar er erstattet af kontrol, topstyring og nærinteresser. Historisk har nye tendenser fra industrien skabt forskydninger til Danmark.
Af Grith Okholm Skaarup
I Trump-administrationen blev alle grænser udvisket med Musks regeringsafdeling for modernisering: DOGE (Department of Government Efficiency). I et - vil tiden vise - muligt legitimt, men stadig ikke fuldt lovligt, dække om at modernisere, effektivisere og automatisere, sikrede DOGE sig adgang til fortrolig regeringsviden om alt fra regeringens finanser til amerikanske borgeres personoplysninger. DOGE-modellen skulle have mindet om de konsulentindsatsatser, som også herhjemme er velkendte, når store konsulenthuse og styrelser får adgang til at ´rydde op´, hyre – og mest af alt fyre. En broget skare af unge techkyndige og hackere fik nøglerne til det allerhelligste i USA's demokrati – uden andet ledelseskodeks end Silicon Valley-ethoset og Mark Zuckerberg-mottoet: ´move fast and break things´.
Ledelsesstil er mere tilbagerulning end fremskridt
Udfaldet vil vise om moderniseringsøvelsen i de måneder Musk administrerede effektiviseringen i det Hvide Hus er en ren deroute eller i sidste ende vil tjene demokratiet. På trods af tiltagene i Washington og en ledelsesstil, der både er fundet dominant, uforudsigelig, polariserende og indimellem ligefrem ulovlig, svarede op mod hver tredje amerikaner i en måling fra nyhedsmediet CBS i februar, kort efter Trumps indsættelse, at de vurderede den aktuelle ledelse som både fokuseret, energisk, hård og effektiv.
Over for bossisme-regimets progressive tiltag for hurtig, økonomisk vinding, magt og nære interesser står en mere moderne, langsigtet og bæredygtig strategi for kollektiv vinding og samfundsansvar. I forholdet til medarbejderne er det de traditionelle ledelsesdyder af kontrol og hierarki over for tillid og medarbejderautonomi.
Nye ledelsespraksisser kan påvirke den danske techbranche
Amerikanske virksomheder inden for HR, jura og konsulentvirksomhed ser en lang række ændrede ledelsesskift efter valget, der vil bringe markante forandringer til HR og ledelsespraksisser og politikker i dag. Det vil have effekt på både regulatoriske tilbagerulninger, rekrutteringsstrategier, arbejdspladsdynamikker og organisationskultur, som det lyder fra bl.a. HR-virksomheden Amazing Workplaces. En guldrandet ny forretning for de brancher, der lever af ændringerne, men mindre lukrativt for de mennesker, kulturer og forretninger, der påvirkes af det.
Danske virksomheder og særligt techbranchen har fra starten været stærkt influeret af USA med techgiganterne som motor for forandringer i ledelse, innovation og kultur. Tendenserne med tilbagerulning til mere traditionel ledelse og kulturpraksis betyder, at flere danske virksomheder skal være klar til at møde nye forandringer og vurdere, om de følger de amerikanske strømninger eller fortsætter som hidtil – eller som et konkurrenceparameter, måske endda skruer op for en mere moderne, nordisk ledelsesstil.
Forandringerne kan særligt påvirke de danske techvirksomheder, der er amerikansk-ejede og -ledede, og som måske nok er underlagt eller beskyttet af lokal politik – men ikke kultur og ledelse. Påvirkninger, der bl.a. kan skabe en øget kulturel forskel landene imellem, ufleksible ledelsesstile, mere mudret omdømme og identitet – svagere tilhørsforhold, tiltrækning og tilknytning, og generelt et mindre attraktivt brand med dårligere sammenhængskraft og værdisætning.
Hvem profiterer på de hurtige, teknologiske forandringer?
Techgiganterne har historisk vist sig som frontløbere for de forandringer, der siden har fundet vej til andre brancher og lande for så at blive mainstream. På godt og ondt. Der er åbenlyse fare ved, at de få dikterer, hvad vej vinden blæser, og uanfægtet retningen lægger sig op ad politiske strømninger, hvis bare der er magt og indflydelse. Spørgsmålet er, om den tætte alliance mellem politik og techbranchen med tiden vil vise sig at kunne skabe et bedre kulturelt klima for ikke kun industrien, men for brugerne, samfundet og verdenen generelt, hvis alternativet er at stå uden for indflydelse.
Det er tvivlsomt. For nu mangler vi i hvert fald at se, at forandringerne reelt tjener andre end techbrødrene i toppen selv og deres investorer. Som at en fortjeneste omkalfatres til i det mindste også at tjene de medarbejdere og forbrugere, hvis hoveder og data, techindustriens videnvirksomheder lever af – og imødegå de ønsker og krav, de stiller til moderne ledelse, etik og samfundsansvar.
Harvard-professor Shoshana Zuboff har forsket i teknologi, økonomi og magtstrukturer og gennem årtier beskæftiget sig med, hvordan teknologi påvirker samfundet. Her har meldingen længe lydt, at vi skal have et kritisk blik på, hvem der egentligt drager fordel af de hurtige, teknologiske forandringer og magtkoncentrationer:
- When we hand over our lives to technology, we should at least ask: Who profits from this?

Grith Okholm Skaarup, ledelsesekspert, Humtech
Grith Okholm Skaarup formidler og rådgiver om trends i fremtidens lederskab og arbejdsliv og som ekspert og keynote speaker om menneskelige behov i teknologiske forandringer.
Hun er medlem af flere bestyrelser og aktiv i ledelsesrådgivning, workshops, foredrag og som kommunikationsstrateg og journalist i artikler, podcast, radio og TV.
Grith Okholm Skaarup har været leder og rådgiver gennem 25 år i det private erhvervsliv og er en flittigt anvendt keynote og underviser på universiteter og business schools. Hun har en kandidat i kommunikation og en efteruddannelse som journalist og aktuelt underviser i AI på Danmarks Medie og Journalisthøjskole.
Book foredrag om AI og mennesker
Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du booke aktuelle og skræddersyede foredrag og workshops med stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup her eller finde alle ydelser samlet her.
Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact?
Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder, audio og video og skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Ideer til artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.



