Mangler du en retning ind i bestyrelsesarbejde? Stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup var inviteret til at dele sine erfaringer med netværk og mangfoldighed i bestyrelsesarbejdet i podcasten Netværkshistorier og har lavet en opsamlende refleksion. Her giver her en række konkrete greb til inspiration og handling på intentionerne, hvis du ønsker at hjælpe virksomheder og ledelse gennem bestyrelsesarbejde.
Af Peter Hasle Laursen
Det er et felt, som er meget forbeholdt de få. Så der er en forpligtelse i at hjælpe en større og mere repræsentativ gruppe ind på feltet. Der er en skævvridning - ikke bare på køn - men også alder, etnicitet, andre jobfunktioner end de traditionelle i boardhenseende, erfaring talt i år på arbejdsmarkedet frem for fokus på opnåede resultater og mange andre faktorer.
"Find dem, du gerne vil arbejde med i lang tid, og hvor netop din profil kan skabe værdi for dem. Fortæl dem, hvad du kan gøre for dem. Husk det ikke handler om dig, men om virksomheden. Skil dig på samme tid ud i mængden og vis, hvorfor du passer ind i bestyrelsesregi. Gør dit kandidatur synligt ved at sige det højt og lægge en bestyrelsesprofil tilgængelig på dine onlinekanaler eller på en hjemmeside" - stifter af Humtech, Grith Okholm Skaarup.
Den første del af din vej kan være, at du starter med at følge andre, som vil det samme som dig. På sociale medier kan du aktivt følge relevante hashtags og selv være aktiv med hashtags som #bestyrelse og #board både i opslag og på din profil. Følg grupper på området og interager i debatter og find nogle som har samme mål og visioner som dig. Bak op om det, de gerne vil for på den måde at hjælpe forandringer på vej
Når du følger andre og bakker op om, at der er behov for, at andre bliver repræsenteret vil algoritmen honorere med større synlighed, men også at andre ser dig som aktiv på området og som en strateg og meningsdanner, hvis du deler opslag eller interagerer på andre måder. Kortlæg dit netværk og ræk ud til relevante virksomheder og ledere. Sådan lyder det indledende fra Grith Okholm Skaarup i podcasten, inden hun uddyber.
"Find dem, du gerne vil arbejde med i lang tid, og hvor netop din profil kan skabe værdi for dem. Fortæl dem, hvad du kan gøre for dem. Husk, at det ikke handler om dig, men om virksomheden. Skil dig på samme tid ud i mængden og vis, hvorfor du passer ind i bestyrelsesregi. Gør dit kandidatur synligt ved at sige det højt og lægge en bestyrelsesprofil tilgængelig på dine onlinekanaler eller på en hjemmeside," siger hun.
Det er flere veje ti lat få en bestyrelsespost og forbedre repræsentationen i bestyrelser, hvor profilerne ofte har det med at ligne hinanden.
"Bring noget unikt til bordet fra første samtale, hvad kan du bidrage med til virksomheden. Hvad gør du og din profil for virksomheden særlig relevant og aktuel lige nu." - Grith Okholm Skaarup.
Lær af dig selv - tag noter
Processen ind i en bestyrelse kan være langtrukken. Så her er det med at lære af sig selv i den proces - også hvis det i sidste ende mislykkes. For der er læring i de gange, hvor vi ikke lykkes, og det kan være vigtige erfaringer og læringer at tage med sig til næste gang. Hold modet højt og tro på, at der bliver en næste gang. Fokuser og gå målrettet efter den næste mulighed.
"Tag noter, hvad gjorde du i en given samtale - hvad virkede godt, hvad virkede mindre godt. Bring noget unikt til bordet fra første samtale, hvad kan du bidrage med til virksomheden. Hvad gør du og din profil for virksomheden særlig relevant og aktuel lige nu. Vis, at du følger med i, hvad de laver, og hvor de er i deres udvikling. Hvis du har læst en artikel eller hørt en podcast med dem, så sig det højt, hvis det er en god icebreaker. Spørg ind til det, Stil spørgsmål. Vis hvorfor du er nysgerrig på organisationen. På det menneske du sidder overfor.. Vis at du følger med og er orienteret og tænker strategisk og visionært," siger Grith Okholm Skaarup.
Helt lavpraktisk kan du f.eks. også fremhæve initiativer, de har startet eller er lykkedes med. Hvis virksomheden kan mærke, du har sat dig ind i den og dens arbejde, så har du taget gode skridt allerede, sådan lyder nogle af anbefalingerne fra Grith Okholm Skaarup.
Er du bestyrelsesparat?
Grith Okholm Skaarup er medlem af en lang række bestyrelser og udbyder Master Class om at positionere sig til bestyrelsesarbejde. Hun kan også bookes til 1:1-rådgivning.
Aktuelle og skræddersyede oplæg til dig
Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du også booke aktuelle og skræddersyede foredrag og workshops med stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup her eller finde alle ydelser samlet her. Her to aktuelle oplæg:
Fremtidens lederskab og arbejdsliv:
- Menneskelige behov i teknologiske forandringer
Hvilke krav stiller det til os som mennesker, ledere og kollegaer, når teknologier som AI, chatbots og human robots bliver en stadig større del af vores ledelse og arbejdsliv?
Vi stiller skarpt på de menneskelige behov i den teknologiske udvikling ved at dykke ned i de aktuelle tendenser, som påvirker vores ledelse og arbejdsliv i dag og i fremtiden. Vi ser på, hvad det giver os af muligheder og udfordringer, når teknologier som AI, chatbots og human robots i stadig højere grad vil influere på vores liv, arbejdsliv og lederskab.
I en tour de force af trends, forskning, cases og personlige erfaringer i et involverende og underholdende oplæg, får du også inspiration, viden og værktøjer til selv at gå ud og navigere mere bevidst i dit liv, arbejdsliv og lederskab.
Fra Thought Leadership til Thoughtful Leadership
- Brug viden som branding til mere bevidst lederskab
Mange virksomheder og ledere arbejder i dag strategisk med Thought Leadership, der handler om at positionere sig gennem viden og relation og dermed skabe branding og værdi for organisationen.
Ved at blive videnførende inden for et felt, skaber vi langtidsholdbar synlighed og troværdighed for vores organisation og i resten af omverdenen. I dag stiller vi dog endnu højere krav. Det er ikke længere nok at være videnførende eller have en stærk position, hvis vi ikke også forvalter den viden og magt hensigtsmæssigt for formål, der er større end os selv. Med en aktuel bevægelse fra Thought Leadership til Thoughtful Leadership, hvor det også handler om at sætte mere bevidste, bæredygtige og langsigtede aftryk i omverdenen gennem vores lederskab.
I et inspirerende og involverende oplæg deler Grith Okholm Skaarup aktuelle tendenser og cases på området til inspiration. Hun stiller skarpt på, hvordan vi kan styrke vores position, værdi og brand som eksperter, ledere og organisationer ved også at øge bevidsthed om den impact, vi kan skabe og handle på. Thoughtful Leadership trækker også tråde til stigende internationale tiltag og tendenser som CEO-aktivisme og Impact Leadership.
Oplægget er en blanding af teori, cases og personlige erfaringer sammen med refleksioner, øvelser og modeller, som kan implementeres og forankres i det strategiske virke på feltet allerede i morgen.
Grith Okholm Skaarup er stifter af virksomheden Humtech og arbejder som ledelsesrådgiver bl.a. som medlem af en lang række bestyrelser og Advisory Boards. Hun er en flittig foredragsholder og underviser i ind- og udland, og formidler desuden som ekspert og journalist bl.a. som editor på mediet Humtech Impact og som vært på podcasten Aftryk - humanitet i en techtid. Grith Okholm Skaarup har 20 års baggrund som leder i virksomheder som Poul Schmith/ Kammeradvokaten, Workz og Zentropa.
Eller send en forespørgsel til info@humtech.dk
HUMTECH IMPACT
Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact?
Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder og audio og er skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.