Humtech tester tech: Ecosia - den grønne søgesmaskine
- Eskild Bang Heinemeier

- 7. okt.
- 5 min læsning

Googles monopol som søgemaskine bliver udfordret af et stigende antal alternativer. Et grønt alternativ er den klimavenlige søgemaskine Ecosia, der bruger sit overskud til at plante træer.
Af Eskild Bang Heinemeier
Forbrugere af teknologi får i stigende grad øjnene op for problematiske monopoler. Om det er bekymring for afhængighed af amerikanske virksomheder, større grad af databeskyttelse, mere brug af AI, miljøbevidsthed eller blot et ønske om at støtte en anden forretningsform, så er der kommet mere fokus på alternativer til de gængse produkter og services.
Når det kommer til søgemaskiner, er Google den ubestridte leder på markedet. I en sådan grad, at firmaets navn er blevet til dét verbum, der beskriver at søge information på internettet. Vi googler. Der er ikke nogen, der “binger” eller “yahooer” noget.
Det nye opmærksomhedspunkt er, at flere brugere er blevet mere bevidste om techvirksomhedernes og teknologiernes tunge klimaaftryk. Derfor er der også opstået ønsker om grønnere alternativer til Google. Her er søgemaskinen Ecosia den mest udbredte platform – og det med god grund.
Hvad er Ecosia?
Ecosia er en søgemaskine, der fungerer fuldstændigt ligesom Google. Man taster sit søgeord ind, og så kommer der en række websteder frem, og øverst (ligesom hos Google) er der ofte en række sponsorerede links.
Disse sponsorerede links er (ligesom hos Google) Ecosias indtægtskilde, men i stedet for at fylde aktionærernes lommer, så går overskuddet altså til at plante træer rundt om i verden. På nuværende tidspunkt har de plantet over 230 millioner træer. Det er et sympatisk projekt, med et klart klimastandpunkt.
Ecosia er baseret i Tyskland, og er dermed også et europæisk alternativ til et ellers meget amerikansk domineret marked.
Test af Ecosia
På mange måder har Google sat barren for søgemaskiner, blandt andet fordi deres algoritmer er så avancerede og i konstant udvikling. I en test med Ecosia i forhold til Google er resultaterne dog overvejende ens. Ecosia trækker da også på Googles og Bings søgeresultater, så det er sådan set forventeligt. Og det er tilfældet med de fleste mindre søgemaskiner.
Ecosia har også ligesom Googles AI overview en AI chatbot, der kan besvare spørgsmål og søgninger eller hjælpe med ansøgninger og lignende, på niveau med Googles AI overview. Ecosia Chat er GPT-4-baseret, så teknologisk ligger den sig tæt herop af og dermed også med de samme forbehold og kildekritik ift. svar. Udover de gængse chatmuligheder, så tilbyder den en særlig “Green Answers”-funktion, der fremhæver bæredygtige forslag — fx foretrækker tog frem for fly, ecolabel-produkter eller miljøvenlige vaner.
”Min søgemaskine er Ecosia og har været det længe, og jeg har aldrig oplevet begrænsninger eller forværringer i resultater. Tværtimod. Det er en meget let måde at skifte sin browser til en, hvor vi kan hjælpe et tiltrængt klima på vej ved at plante træer, mens vi søger, og som derudover er drevet i Europa af en tysk virksomhed,” - Grith Okholm Skaarup, stifter af Humtech
I forhold til privatlivsbeskyttelse, så er det ikke her, Ecosia adskiller sig meget fra andre søgemaskiner. De påstår ganske vist, at de kun indsamler ganske lidt data om brugere, men at noget er nødvendigt for at kunne bringe reklamer for samarbejdspartnere. Og eftersom hovedformålet er at tjene penge til at plante træer og andre miljøindsatser, er det altså en prioritet fra deres side.
Er Ecosia en god søgemaskine?
Alt i alt er Ecosia fra test og andre kvalificerede brugeres anbefalinger og afprøvninger en glimrende søgemaskine.
Ecosia trækker som sagt på Googles egne søgeresultater, og derfor er det heller ikke et fuldstændigt alternativ, hvor Googles monopol på søgealgoritmer for alvor udfordres. Men når reklameindtægterne går til et velgørende formål, der kan sætte et positivt klimaaftryk, kan det måske være med til at sætte skub i en lidt anden retning. På den måde kan man i hvert fald finde de oplysninger, man skal bruge, med lidt grønnere samvittighed. Og måske dermed også med en bevidsthed om at gå kritisk og analytisk til værks ift. data og svar generelt.
”Få Ecosia indstillet som primær browser på dine enheder og søg med lidt grønnere samvittighed i et klimaaftryk fra tech, der i disse år forværres fatalt med enorme energiforbrug og elektronisk affald fra bl.a. AI og AI-supercomputere,” - Grith Okholm Skaarup, stifter af Humtech
Sådan gør du Ecosia til din primære søgemaskine:
I din browser, tryk på de tre prikker i øverste højre hjørne og tryk på Indstillinger
Inde i indstillinger, tryk på Søgemaskine
Tryk på Skift søgemaskine, og vælg Ecosia
Så nemt er det.
Du kan også gå ind på ecosia.org og følge vejledningen der.
Andre velgørende og grønne alternativer
Udover Ecosia er der andre søgemaskiner med lignende velgørende klimaformål, hvis der er andre steder end plantning af træer, hvor man hellere vil donere med sine søgninger.
OceanHero: Indtægterne fra søgemaskinens annoncer går til miljøindsatser i havene, såsom at fjerne plastic.
Lilo: Bidrager gennem søgemaskinens annoncer til forskellige sociale og miljøbevarende projekter ud fra brugernes ønsker
GiveWater: Fokuserer gennem søgemaskinens annoncering på at give adgang til rent drikkevand
Konceptet er grundlæggende det samme: Reklameindtægterne fra dine søgninger går til det pågældende velgørende formål, og du kan dermed søge med en smule bedre samvittighed.

Andre overvejelser om brug af søgemaskiner:
Søgninger vs. sprogmodeller
Selvom det i dag kan synes nærmest oldnordisk overhovedet at bruge søgemaskiner, når AI sprogmodeller hurtigere og ofte mere præcist kan levere svar, så tjener søgemaskinerne stadig deres berettigelse som go to for bl.a. validering af kilder, info-opslag og overblik. Vores hjerner aktiveres da også bedre ved traditionelle søgninger end ved endnu mere passiv brug af sprogmodeller. Det viser ny forskning fra MIT, hvor der blev målt på hjerneaktiviteten i søgninger vs. interaktion med sprogmodel, og hvor man fandt, at der bl.a. ved søgninger og processen med at sortere, navigere og rubricere dem blev aktiveret dele af hjernen, der arbejder med visualiseringer, og som ikke lyste op ved arbejdet med en AI-sprogmodel. Derudover lagredes den viden forsøgsgruppen søgte sig bedre ved brug af søgemaskiner end ved sprogmodeller.
Content first-strategi
Googles monopollignende status har givet anledning til bekymringer om, hvad der kommer frem i søgninger. Med tvivl om korrekt og objektiv information og tilstrækkelig gennemsigtighed, når det kommercielle får højeste rang og når der udover synligt markerede annoncer er alt, det mere usynlige bagved i adds, seo, linkbuilding og andre betalte eller manipulerede former til at fremme indhold og føje algoritmekrav. Det har da også bl.a. ført til en modbølge med en ´content first´-strategi hos særligt unge brugere, men også veletablerede brands: Hvor det gode indhold prioriteres højst og også ofte i det lange løb vinder, fordi det ikke tager hensyn til aktuelle strømninger eller indstillinger.
Perplexity
Af flere feinschmeckere regnes Perplexity i dag som det bedste alternativ til Google, fordi søgningen giver langt bedre resultater.
Perplexity er en sprogmodel, der, ligesom Googles AI Overview, giver et fuldt formuleret svar på det, man søger på, og ikke bare en liste over links til forskellige sider. Men Perplexity giver ifølge brugere langt bedre og mere detaljerede svar og i et mere pædagogisk sprog. Samtidig er den forholdsvis grundig med kildehenvisninger, så man nemt kan se, hvor den har svarene fra, og selv fact-checke.
Perplexity kan bruges på de fleste platforme, både direkte i browseren eller som extension for at integrere den mere i ens søgninger, og som app på både iOS og Android. Perplexity opererer ligesom ChatGPT med en såkaldt freemium model, hvor basis produktet er gratis, men med et abonnement kan man få adgang til endnu flere og bedre funktioner.
HUMTECH IMPACT
Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact?
Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder og audio og er skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.



