top of page
  • Forfatters billedePeter Hasle Laursen

“Vi ser ikke hinanden i øjnene på samme måde som før"


Se dine medarbejdere i øjnene og skab nærvær og større trivsel

Vi kigger for meget ned i skærmen og for lidt på hinanden. Det mener stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup. Hun peger på, at det kan gå ud over vores trivsel og mentale sundhed, når teknologien stjæler vores fysiske relationer.  


Af Peter Hasle Laursen


En lang række studier peger på, at det har betydning for vores trivsel og mentale sundhed, når vi ikke længere naturligt ser på vores medmennesker i samme grad og ser dem i øjnene, og ser hvordan de har det. Er blikket stålfast, trist, træt, grinende eller flirtende. Vi ved det ikke for vores opmærksomhed er et andet sted, og derfor mærker vi heller ikke hinanden og hinandens behov i samme grad. Sådan lyder det blandt andet fra Grith Okholm Skaarup i en podcastserie om fremtidens lederskab.

"Hvordan kan du som leder, iværksætter, kunstner eller ganske enkelt menneske og medmenneske være mere til stede i en verden, hvor fysiske relationer og digitale kanaler gør krav på din opmærksomhed, men den sidste ofte vinder?  Som den nemme løsning og det hurtige fix til at imødekomme vores behov. Uden alt det besværlige som det mellemmenneskelige i mødet med andre mennesker også giver, og som du i højere grad selv kan slukke for digitalt? ” - ledelsesekspert Grith Okholm Skaarup.


Det lyder banalt, men der er fordele ved, at vi kigger hinanden i øjnene. Oplevelsen af tilhørsforhold og forbundenhed, er det der giver os mening og værdi. Forskning viser også, at det at være noget for andre er med til at øge vores sundhed både mentalt og fysisk, siger Grith Okholm Skaarup og henviser bl.a. til overlæge ved Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersens forfatterskab på området.


Små aftryk i det mellemmenneskelige møde

“De små aftryk gør en forskel. Smil til den ansatte bag kassen i supermarkedet, bemærk hvordan personen du strejfer i metroen reagerer på øjenkontakt. Interager og tal med fremmede mennesker. Gerne hver dag. Studier viser, at det er med til at give os både oplevelsen af mere mening og øge vores rummelighed overfor andre. Så se op. Ræk ud. Det er sådan, vi udvikler evnen til at læse, hvordan andre har det, og den evne kommer til at blive endnu vigtigere i fremtidens lederskab” siger Grith Okholm Skaarup og fortsætter: "Hvordan kan du som leder, iværksætter, kunstner eller ganske enkelt menneske og medmenneske være mere til stede i en verden, hvor fysiske relationer og digitale kanaler gør krav på din opmærksomhed, men den sidste ofte vinder?  Som den nemme løsning og det hurtige fix til at imødekomme vores behov. Uden alt det besværlige som det mellemmenneskelige i mødet med andre mennesker også giver, og som du i højere grad selv kan slukke for digitalt?”.


AI-alderen og nye virkeligheder

Vi er på vej ind i det flere kalder for AI-alderen. Ifølge Human Center of Technology NYC var 2023 det sidste år, hvor vi stod på bagkant af det nye, som kommer til at ske. Der er blandt andet deep fake-teknologien, som simulerer vores stemmer og ansigter på en måde, så vi ikke ved, hvem det er, vi møder. For det, vi møder, kan være fyldt med filtre i en grad, så det skaber en anden virkelighed. Der er også parallelvirkelighed med profiler med flere hundredetusinde følgere, som i virkeligheden er falske.


Vær til stede på kontoret og overfor dine medarbejdere

Det er et demokratisk problem, og det er ikke til at vide, hvem vi ser, taler eller oplever i det virtuelle rum, og det bliver kun et større problem i takt med, at AI-teknologi i dag også skaber langt mere optimeret deep fake-output, hvor det kan være svært at adskille den virkelige version fra en falsk udgave. 



"I en AI-tid, hvor indhold kan autogenereres på kommando på ingen tid, skal dit personlige brand være tydeligt og distinkt",

- ledelsesekspert Grith Okholm Skaarup.






"I en verden med flere forskellige virkeligheder, er det derfor vigtigere end nogensinde, at det indhold, du sender ud, er troværdigt med dig som afsender. Det er dig, der har researchet, samlet data og argumenter og delt dine erfaringer. Sørg også for at dele din viden og det værdifulde indhold i et format, der passer til dig og som  står for det, du gerne vil associeres med.", siger Grith Okholm Skaarup. 


Hun fremhæver her også, at du kan vælge det medie, der passer dig bedst - men i dag så også i en bevidsthed om, hvad der kan manipuleres mindst med. Er det en podcast, video, en artikel eller reel eller noget tredje, som igen signalerer, at det er dig og et medie, der passer godt til det, du repræsenterer og som står autentisk. Jo skarpere dit aftryk står, jo mere skiller du dig ud. "I en AI-tid, hvor indhold kan autogenereres på kommando på ingen tid, skal dit personlige brand være tydeligt og distinkt", siger Grith Okholm Skaarup.


Versionér det gode produkt

Et åndet råd lyder, at det er er foretrække med ét virkelig godt produkt, som du kan versionere ned til små bidder, for vi ved, at de ting, vi sender i omløb, ender i en enorm konkurrence med indhold fra hele verden. Små bidder, der kan sendes ud løbende og også flere gange, kan hjælpe.


"Et andet nøgleord er autenticitet. Hvis vi kan mærke, hvad det er for et menneske, der står bag informationen. Hvis vi kan mærke, at det der bliver formidlet er noget, som der er lagt energi og passion i, så bliver det også mere troværdigt og på den måde autentisk. Det bliver dit aftryk."


Sådan lyder anbefalingerne fra Grith Okholm Skaarup. Er du blevet nysgerrig på mere, så kan du få flere konkrete råd, inspiration og gode erfaringer om fremtidens lederskab direkte i din indbakke.


 Få vejledning til fremtidens lederskab med denne podcast

FREMTIDENS LEDERSKAB


Skal du have 21 konkrete nedslag til fremtidens lederskab?


Så tilmeld dig nyt og få adgang til en lukket how to-podcast med 7 x 3 konkrete nedslag til dig, der vil sætte aftryk i fremtidens lederskab.






Aktuelle og skræddersyede oplæg til dig

Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du også booke aktuelle og skræddersyede foredrag og workshops med stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup her eller finde alle ydelser samlet her. Her to aktuelle oplæg:


Book et foredrag om bliv klogere på muligheder og udfordringer på teknologier som AI, chatbots og human robots

Fremtidens lederskab og arbejdsliv: 

- Menneskelige behov i teknologiske forandringer 


Hvilke krav stiller det til os som mennesker, ledere og kollegaer, når teknologier som AI, chatbots og human robots bliver en stadig større del af vores ledelse og arbejdsliv?

Vi stiller skarpt på de menneskelige behov i den teknologiske udvikling ved at dykke ned i de aktuelle tendenser, som påvirker vores ledelse og arbejdsliv i dag og i fremtiden. Vi ser på, hvad det giver os af muligheder og udfordringer, når teknologier som AI, chatbots og human robots i stadig højere grad vil influere på vores liv, arbejdsliv og lederskab. 


I en tour de force af trends, forskning, cases og personlige erfaringer i et involverende og underholdende oplæg, får du også inspiration, viden og værktøjer til selv at gå ud og navigere mere bevidst i dit liv, arbejdsliv og lederskab. 



Book et oplæg og bliv klogere på bevægelse fra Thought Leadership til Thoughtful Leadership

Fra Thought Leadership til Thoughtful Leadership

- Brug viden som branding til mere bevidst lederskab


Mange virksomheder og ledere arbejder i dag strategisk med Thought Leadership, der handler om at positionere sig gennem viden og relation og dermed skabe branding og værdi for organisationen.

Ved at blive videnførende inden for et felt, skaber vi langtidsholdbar synlighed og troværdighed for vores organisation og i resten af omverdenen.  I dag stiller vi dog endnu højere krav. Det er ikke længere nok at være videnførende eller have en stærk position, hvis vi ikke også forvalter den viden og magt hensigtsmæssigt for formål, der er større end os selv. Med en aktuel bevægelse fra Thought Leadership til Thoughtful Leadership, hvor det også handler om at sætte mere bevidste, bæredygtige og langsigtede aftryk i omverdenen gennem vores lederskab. 


I et inspirerende og involverende oplæg deler Grith Okholm Skaarup aktuelle tendenser og cases på området til inspiration. Hun stiller skarpt på, hvordan vi kan styrke vores position, værdi og brand som eksperter, ledere og organisationer ved også at øge bevidsthed om den impact, vi kan skabe og handle på. Thoughtful Leadership trækker også tråde til stigende internationale tiltag og tendenser som CEO-aktivisme og Impact Leadership.  


Oplægget er en blanding af teori, cases og personlige erfaringer sammen med refleksioner, øvelser og modeller, som kan implementeres og forankres i det strategiske virke på feltet allerede i morgen. 


Grith Okholm Skaarup er stifter af virksomheden Humtech og arbejder som ledelsesrådgiver bl.a. som medlem af en lang række bestyrelser og Advisory Boards. Hun er en flittig foredragsholder og underviser i ind- og udland, og formidler desuden som ekspert og journalist bl.a. som editor på mediet Humtech Impact og som vært på podcasten Aftryk - humanitet i en techtid. Grith Okholm Skaarup har 20 års baggrund som leder i virksomheder som Poul Schmith/ Kammeradvokaten, Workz og Zentropa.



Eller send en forespørgsel til info@humtech.dk


HUMTECH IMPACT

Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact? 

Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder og audio og er skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech. 


CO-Lab og bidrag

Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.

Comments


bottom of page