top of page
  • Forfatters billedeSofie Hacke Jensen

Kunsten at navigere kritisk i en verden af usandheder

google søgning på telefon set i lod

Indtil de store forandringer sker på den store skala i informationsoverloadet og strømmen af misinformation, er det bedste vi kan gøre at forholde os kritiske. Både overfor, hvad vi ser, hvor det kommer fra - og hvorfor vi ser det. 


Af: Sofie Hacke Jensen


Som kritisk og bevidst bruger af sociale medier, der har studeret og researchet i konsekvenserne og også mærket dem i praksis, deler jeg her de erfaringer, der måske også kan hjælpe dig til at navigere mere bevidst:


Vær kritisk overfor den side, du ser noget på. 


Hold det op imod information fra forskellige kilder. 


Spørg dig selv, hvad motivationen bag indholdet er; hvorfor vises det til netop dig? 


Vær også bevidst om din egen bias.


- Vær åben overfor andres synspunkter og perspektiver.


- Følg personer med forskellige synspunkter. 


- Hold pauser fra de sociale medier


For at modbalancere de mange negative nyheder, der ofte præger overskrifterne, kan du læse “Verdens Bedste Nyheder”, der skriver om fremskridt og løsninger på verdens udfordringer.


Eller som den amerikanske filosof og computer scientist Jaron Lanier anbefaler:


Læs nyhedssites direkte - i stedet for at få leveret nyheder i individuelt tilpassede feeds), især nyhedssites, som bruger efterforskende journalister*. 


Hvis kravene om at være evigt kritisk og altid belyse en sag fra alle sider virker overvældende, så husk på, at det vigtigste ikke er, at man er perfekt. Eller at man er 110% sikker på, at man ikke har overset noget eller ikke risikerer at krænke nogen, men at man er åben for kritik og bevidst om sine egne menneskelige begrænsninger og fejlbarlighed. 


For det er lidt af en kunst at navigere bevidst og kritisk i en kommerciel maskine af usandheder, og spørgsmålet man kan stille sig selv er indimellem om man skulle lade helt være, med at være der, for bedre at være, som Humtech-stifter Grith Okholm Skaarup udtrykker det. 


*De skjulte algoritmer: Teknoantropologiske perspektiverTi argumenter for at slette dine profiler på de sociale medier nuog filmen The Social Dilemma.




Fra Thought Leadership til Thoughtful Leadership

- Brug viden som branding til mere bevidst lederskab


Mange virksomheder og ledere arbejder i dag strategisk med Thought Leadership, der handler om at positionere sig gennem viden og relation og dermed skabe branding og værdi for organisationen.

Ved at blive videnførende inden for et felt, skaber vi langtidsholdbar synlighed og troværdighed for vores organisation og i resten af omverdenen.  I dag stiller vi dog endnu højere krav. Det er ikke længere nok at være videnførende eller have en stærk position, hvis vi ikke også forvalter den viden og magt hensigtsmæssigt for formål, der er større end os selv. Med en aktuel bevægelse fra Thought Leadership til Thoughtful Leadership, hvor det også handler om at sætte mere bevidste, bæredygtige og langsigtede aftryk i omverdenen gennem vores lederskab. 


I et inspirerende og involverende oplæg deler Grith Okholm Skaarup aktuelle tendenser og cases på området til inspiration. Hun stiller skarpt på, hvordan vi kan styrke vores position, værdi og brand som eksperter, ledere og organisationer gennem bevidsthed om den impact vi skaber. Thoughtful Leadership, trækker også tråde til stigende internationale tendenser og tiltag inden for CEO-aktivisme og Impact Leadership.  


Oplægget er en blanding af teori, cases og personlige erfaringer sammen med refleksioner, øvelser og modeller, som kan implementeres og forankres i det strategiske virke på feltet allerede i morgen. 


Grith Okholm Skaarup er stifter af virksomheden Humtech og arbejder som ledelsesrådgiver bl.a. som medlem af en lang række bestyrelser og Advisory Boards. Hun er en flittig foredragsholder og underviser i ind- og udland, og formidler desuden som ekspert og journalist bl.a. som editor på mediet Humtech Impact og som vært på podcasten Aftryk - humanitet i en techtid. Grith Okholm Skaarup har 20 års baggrund som leder i virksomheder som Poul Schmith/ Kammeradvokaten, Workz og Zentropa.



Eller send en forespørgsel til info@humtech.dk

Comments


bottom of page