Grith Okholm Skaarup
Personlige indlæg på LinkedIn og Facebook er fremtidens digitale ledelseskommunikation
Hvis du giver lidt af dig selv til dine følgere, kan du skabe enorm synlighed for din virksomhed. Især hos ledere er der et kæmpe uforløst digitalt potentiale, fortæller ekspert.
Af Grith Okholm Skaarup, Humtech
Klik-klik-klik. Fingrene løber hen over tastaturet. “Det har været en helt fantastisk uge”, skriver du. På skærmen falder bogstaverne i rækker og danner ord i takt med at de sorte firkanter foran dig bliver trykket ned til den velkendte lyd. Klik-klik-klik. Teksten begynder at tage form. Først ligner det en personlig hilsen, men snart er teksten færdig, pointerne er samlet og kommunikationsstrategien er på plads. Klik-klik-klik og ‘opslå’.
Siden vi fik adgang til internettet, og de sociale medier begyndte at tage form, har vores kommunikationsformer ændret sig markant. Og især inden for virksomhedskommunikation er der sket et paradigmeskift. For det er nok de færreste, der kan se sig fri fra succes-selfies og fantastiske beretninger fra den coorporative slagmark, når der scrolles på blandt andet Facebook eller LinkedIn.
Nu er det ikke længere kun den PR-ansvarlige, der kan skabe synlighed og omtale. Det kan chefen for bestyrelsen, afdelingslederen, studentermedhjælperen og kantinemedarbejderen også.
Demokratisk kommunikation

De personlige professionelle indlæg skaber en enorm synlighed for virksomheder og privatpersoner, da de kan både deles, kommenteres og likes. Og så sker det alt sammen uden om traditionelle medier, journalister og reklamebureauer, hvor tingene måske går for langsomt eller netværket blandt Tordenskjolds soldater ikke er tilstrækkeligt strategisk etableret eller med historier som traditionelle medier måske slet ikke ville tage op. Med andre ord kan man få lov til at være sit eget lille medie, der kan fortælle de historier.
Det er en enorm effektfuld strategi for virksomheder. Og vi vil fremover se endnu mere virksomhedskommunikation, som er drevet demokratisk sammen med medarbejdere og virksomhedens nøglepersoner.
Men der kommer til at være dilemmaer. For det at agere ambassadør for sin arbejdsplads - uanset om man er leder, CEO eller medarbejder på første måned - kan være svært, hvis man ikke har de rigtige værktøjer, eller ved, hvordan man sætter de helt rigtige digitale aftryk.
“Man skal først lige finde sit ‘public self’, fordi man pludselig bliver en offentlig person, når man siger noget i det digitale offentlige rum. Men hvis man giver en lille skive af sig selv, så kommer man rigtig langt. For vi vil altså hellere høre fra et menneske end fra et logo"
“Man skal først lige finde sit ‘public self’, fordi man pludselig bliver en offentlig person, når man siger noget i det digitale offentlige rum. Men hvis man giver en lille skive af sig selv, så kommer man rigtig langt. For vi vil altså hellere høre fra et menneske end fra et logo". Sådan beskriver digital ekspert Katrine Emme Thielke det i vores samtale om netop demokratiske og digitale kommunikationsformer i podcasten Aftryk, episode 3: Når Mennesker Er Medier.
Et uforløst potentiale
Katrine Emme Thielke underviser i strategisk kommunikation på Københavns Universitet og på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og hun mener, at der stadig er et enormt uforløst potentiale for danske virksomheder, når det kommer til demokratisk kommunikation digitalt.
“Der er måske kun en fjerde- eller en femtedel af ledere og personer i andre nøglepositioner i danske virksomheder, der har taget deres personlige profil i brug til kommunikation. Og det er et kæmpe uforløst potentiale. For der er altså meget at hente der,” siger hun.
Og hvis man skulle være bange for, at ens virksomhed skulle få overkritiske internettrolde i kommentarsporet, har Katrine Emme Thielke, der også er forfatter til flere bøger om internetadfærd og trolling, en opløftende nyhed:
“Kritikken er jo tit et udtryk for et meget stort engagement. Så hvis I har jokket i spinaten, og jeres kunder er helt stille, så skal I simpelthen blive bange, for så har de opgivet. Så tror de ikke, at I kan reddes. De tror ikke, at I kan forbedre jer. Så så længe de tæver på jer, så er der håb”.
Hvis du vil lytte til episoden med Katrine Emme Thielke, kan du finde det her.
I podcasten snakker vi også mere om demokratisk kommunikation og bekæmpelse af internettrolde med menneskelig onlineadfærd og digital dannelse.
Se Aftryk med Katrine Emme Thielke - Når mennesker er medier
Om aftryk i digital dannelse, demokratisk kommunikation og jagten på internettroldene
MØD MEDMENNESKET Katrine Emme Thielke i en samtale om at sætte aftryk i de demokratiske og digitale kommunikationsformer, vi som samfund, virksomheder og individer kan bruge til at generere både bedre og mere samskabende kommunikation.
Vil du være Thought Leader og sætte mere bevidste aftryk?
Noget af det vi som virksomheder og ledere kan gøre er at arbejde strategisk med Thought Leadership og Employee Advocacy eller ambassadørskab. Humtech arbejder strategisk med disse områder i både rådgivning 1:1 af ledere, konceptudvikling, workshops og foredrag. Du kan booke workshoppen Sæt aftryk med fokus på Thought Leadership eller en 1:1-session.

Her kommer vi omkring de gældende tendenser, rollemodeller og best practises inden for godt Thought Leadership. Med fokus på, hvordan du kan positionere dig som ekspert og Thought Leader. Vi laver strategi og handlingsplan for din professionelle profil med fokus på dig og dit faglige, værdidrevne, autentiske og personlige brand. Vi identificerer og kortlægger, hvor du skal lytte og interagere med overblik over dine vigtigste stakeholders, rollemodeller, medie- og contentvalg. Vi arbejder for at styrke dit brand, din stemme, legitimitet og dit sociale selling index, sammen med en bevidsthed om dataetik og om at styrke dine digitale og analoge aftryk for dig selv og for andre.
“Når man samler en flok topprofessionelle kommunikatører fra nogle af de største virksomheder i Danmark til event, så stiller det store krav til de oplæg og budskaber, man vil præsentere dem for. Til vores event matchede vi dem med Grith, som fik overbevist samtlige i forsamlingen om, hvorfor Thought Leadership og medarbejderinvolvering skal være en del af strategierne - og at det faktisk gavner bundlinjen på langt flere områder end de måske havde tænkt. Et arrangement, hvor du tænker noget før du går ind - og noget helt andet når du går ud - det er det Grith kan. 5 stjerner her fra os hos Sociuu”, Co-Founder Michael Sørensen, Sociuu.
For at høre nogle af de mange gode råd til den effektfulde personlige-professionelle profil kan du høre Aftryk lige her.
Vil du læse eller bidrage til onlinemagasinet Humtech Impact?
Humtech Impact er videnjournalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder, audio og video. Humtech Impact er skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Onlinemagasinet Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto til: info@humtech.dk