Steen Nedell Christensen
Hvad er forskellen på en tech-gigant og en færdigret?
CBS-professor Mikkel Flyverbom i en samtale med stifter af Humtech
Grith Okholm Skaarup om techgiganter, regulering og dataetik.
Steen Nedell Christensen, Humtech
Ville du nogensinde gå i supermarkedet og købe en færdigret, hvis du ikke på pakken kunne læse
dig frem til, hvad den indeholder?
Nej, vel? Hvorfor er det så, at vi lader tech-giganterne give os løsninger til f.eks. sociale medier, men accepterer, at vi ikke kan få indblik i, hvad de indeholder, og hvad de lagrer af information om os?
Det spørger Mikkel Flyverbom, der er professor ved CBS og leder af forskningsplatformen Digital Transformation, om i podcasten Aftryk, hvor han taler med værten Grith Okholm Skaarup om den teknologiske udvikling, og hvordan man skal sikre sig mod, at de store tech-virksomheder udnytter den magt, som de sidder med. ”Lige nu lever vi i en tidsalder, hvor der er en fuldstændig uset asymmetri mellem, hvad de ved om os og vi ved om dem. Det er noget, vi normalt ikke accepterer. Du kan jo ikke forestille dig en kemikalievirksomhed, der sagde nej, vi kommer aldrig til at fortælle jer, hvordan vi laver vores kemikalier. Vi kommer aldrig til at fortælle jer om, hvad vi udleder i søerne rundt omkring os. I kan ikke få indblik i vores produktion,” siger Mikkel Flyverbom.
Virksomheder har fået fripas
Mikkel Flyverbom mener, at de store teknologi-virksomheder har fået et fripas, som ikke findes i
andre brancher. Det er bl.a. sket, fordi de er opstået i USA, hvor der ikke har været fokus på at
regulere dem.
Grith Okholm Skaarup efterspørger også mere alment udbredte retningslinjer for, hvad den
almindelige forbruger skal være særligt opmærksom på i forhold til at dele oplysninger på
internettet. Mikkel Flyverholm fortæller, at man skal være opmærksom på, hvem man deler sine
oplysninger med. Installerer man en app, kunne det være oplagt at spørge sig selv, om den skal
have adgang til oplysninger om dine venner, til dit kamera og indholdet på din telefon.
Dine data sidder fast hos Facebook

Han tvivler dog på, at reguleringer på området vil komme til at ske pga. forbrugernes adfærd.
”Vi ser det på andre områder – f.eks. folk, der bliver trætte af Danske Bank, men de fleste bliver
hængende, fordi det er bøvlet at skifte bank, og det er endda sværere at skifte Facebook ud med
noget andet. Du kan faktisk ikke få dine data ud af Facebook. De sidder fast der,” siger han.
Og han betegner det som et problem, at man ikke kan flytte sine data med til f.eks. en ny aktør på
markedet for sociale medier.
”En af konsekvenserne ved, at du ikke kan flytte data fra Facebook, er, at konkurrenter ikke kan
komme ind på markedet, fordi der ikke er nogen mulighed for at få kunder over på en anden
platform. De hænger fast på Facebook,” siger han.
Har forbrugerne været for naive?
Grith Okholm Skaarup er enig i, at forbrugerne har svært ved at stille krav til tech-giganterne og at
man skal være mere bevidst om, hvad man deler af information. Måske har brugerne af de
forskellige sociale medier været for naive i begyndelsen, hvor de ikke tænkte på, hvor meget
information de overlod til firmaerne.
Mikkel Flyverbom opfordrer til, at man også holder øje med, hvor meget tid man bruger foran
skærmen. ”Det er meget nemt at blive fanget og bruge timelangt spild af tid på Instagram eller andre medier. Det handler om, at vi skal være opmærksomme på, hvad vi bruger vores tid på og hvem vi deler
vores billeder med. Vi skal stadig blive bedre til at navigere i teknologien,” siger han, og påpeger
også, at han er meget opmærksom på, at vi ikke bidrager til den ‘larm’ der er ift. bl.a. SoMe og den
konstante synlighed og tilgængelighed.
Teknologibevidsthed om tidsrøvere på telefonen
Grith Okholm Skaarup mener også, at tid er den mest knappe ressource, vi har i dag, og som vi derfor skal værne om og forpagte, så godt vi kan. Og ikke bare for os selv, men netop ift. et mere medmenneskeligt perspektiv, påpeger hun. “Hvornår støjer vi med det, vi deler. Splitter mere end vi samler. Hvornår skaber vi forbundenhed og fællesskab, og hvornår er det bare larm, som Mikkel Flyverbom så rammende beskriver det i vores samtale i Aftryk”, siger Grith Okholm Skaarup. Rent praktisk har hun selv slået alle notifikationer fra og slettet SoMe-apps fra mobilen installeret på sine digitale platforme og modtager kun de mest relevante opdateringer på sin telefon i ét dagligt resumé. De
sociale medier er slettet fra hjemmeskærmen på telefonen, så de kun er tilgængelige fra
computeren og telefonen er altid på lydløs og i længere perioder indstillet til tilstanden Fokus, så
folk er opmærksomme på, at hun ikke svarer. Og så skal hun til at gå med ur, forklarer hun, for det
er den største ‘tidsrøver’, når hun skal se på telefonen, hvad klokken er, og så pludselig finder sig
selv i mailboksen eller i gang med at læse en artikel, der godt kunne vente.
Det offentlige skal regulere virksomhederne
Mikkel Flyverbom mener, at der skal offentlig regulering til, for at få løst udfordringerne med tech-
giganterne. Det går fremad, og vi bliver både mere reflekterende og kloge på, hvad vi skal gøre, men
løsningerne på det strukturelle og kommercielle plan skal komme fra et andet sted.
Det er politik, institutioner og andre håndtag, vi kan dreje på som samfund og via internationale
organisationer, som kan løse tværgående og store problematikker. Den opfattelse af, at det er et
politisk ansvar deler Grith Okholm Skaarup fuldt ud, men peger på at politik og forbrugeradfærd jo
også nogle gange går hånd i hånd. “Så hvis vi som forbrugere ville stille større krav, ville tingene
måske også gå hurtigere”, siger hun.

Fuldstændig guddommeligt internet
Grith Okholm Skaarup peger på de mange fordele, der også er at hente digitalt: “Det handler jo
ikke om at være for eller i mod teknologi og digitale forandringer, for de er kommet for at blive.
Og teknologi redder jo også liv og gør rigtig meget godt. Det handler derimod om, at vi som
mennesker og især mennesker med magt og indflydelse på området, bliver mere bevidste om,
hvilken rolle teknologierne, digitale tilbud og sociale netværk spiller i vores liv. Hvordan vi bruger
dem, hvordan vores børn bruger dem, og hvordan vi bruger dem sammen.” siger Grith Okholm Skaarup og samler op på færdigret-analogien: “Der er også nogle retningslinjer for det gode måltid. Vi spiser ikke
hvad som helst, og vi har også et vist kodeks for, hvordan vi spiser og indtager et måltid sammen.
På samme måde kunne vi måske med vores digitale forbrug være mere bevidste om, hvad vi
digitalt tog ind og sørge for, at vi løbende hjalp hinanden med at navigere i overflødighedshornet
på sidelinjen. Så vi var mere bevidste om, hvor meget der var indtag af tomme kalorier, og hvor
der rent faktisk var nogle gode hapser af værdi”, siger Grith Okholm Skaarup.
Mikkel Flyverbom er enig i, at der også er masser af lyspunkter i de digitale forandringer:
”Der er masser af former for diversitet, der er blevet tilgængelig. Du kan – uden at betale for det –
få Spotify med adgang til fantastisk musik, du kan se serier, dokumentar og meget andet på nettet.
Der er informationsrigdommen, kulturelle tilbud og selvfølgelig nye måder at kommunikere på og
være kreativ på. Instagram er både kommercielt og et sted, der er superkreativt, der giver adgang
til billeder og ideer, som man ikke havde før. For en nysgerrig person er internettet fuldstændig
guddommeligt i den forstand, at det giver adgang til og mulighed for at undersøge hvad som
helst,” siger han.
Hvis du vil lytte til podcasten kan du finde episoden her.
Se Aftryk 13: Mikkel Flyverbom - Når mennesket er centrum i techudvikling.
Om aftryk i menneskelige behov i digitale forandringer og dataetik. Samtale som rå masterclass med professor Mikkel Flyverbom og Humtech-stifter Grith Okholm Skaarup.
Aktuelle og skræddersyede oplæg til dig
Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du booke aktuelle og skræddersyede foredrag, workshops og 1:1-sessions med stifter af Humtech Grith Okholm hos ARTE Booking eller Youandx.
Vil du læse eller bidrage til onlinemagasinet Humtech Impact?
Humtech Impact er videnjournalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder, audio og video. Humtech Impact er skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Onlinemagasinet Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto til: info@humtech.dk