top of page
  • Forfatters billedeEmma Marie Waterstone

Fremtidens HR har fokus på teknologiske selfservices



Teknologien giver os gode muligheder for at effektivisere en del af vores daglige og arbejdsmæssige gøremål. En digital service kan være mindst lige så god som en fysisk. Især hvis der har været fokus på at inddrage brugerne i processen.


Af Emma Marie Waterstone


I et virke med fokus på globale transformationer af HR og ledelse har Klaas Venborg en tidligere baggrund som Vice President i LEO Pharma: ”Jeg tror, at når man vil have den menneskelige del med og vil ud og fortælle forretningen, hvad vi skal, og at vi af og til vil have dem til at udføre en del af arbejdet - det vi populært kalder self-service - så er det vigtigt at skabe nogle teknologiske løsninger, der rent faktisk er en service og ikke bare en HR-opgave, vi har ladet andre om," siger Klaas Venborg.


Klaas Venborg mener, at der er meget inspiration at hente fra det kommercielle liv og andre teknologiplatforme. Et eksempel kan være teknologiplatforme som vores banker. I dag er det de færreste, der går ned i banken og står i kø. Meget kan lade sig gøre med teknologi, men det betyder ikke, at du får en ringere service.

Tværtimod er der masser af potentiale i teknologien, som også spiller en markant rolle i vores sundhed i dag.


HR i fremtiden

Hvis vi ser på teknologiens muligheder ud fra HR-vinklen, så spejler teknologien sig for eksempel i kundens rejse, rekruttering og møder mellem leder og HR, fortæller Klaas Venborg. Netop møderne har før i tiden været en tung proces, som nu kan effektiviseres med teknologi. Dermed bliver det også langt nemmere at imødekomme lederne og medarbejdernes behov. Der ligger altså mange nye muligheder i teknologien.



"Det er vigtigt at skabe nogle teknologiske løsninger, der rent faktisk er en service og ikke bare en HR opgave, vi har ladet andre om." - Klaas Venborg.





Det handler ikke om at skære ned på den menneskelige kontakt, slår Klaas Venborg fast, men om at give mere tid til strategiske samtaler mellem partnere og ledere og om at lave fornuftige arbejdsprocesser.

Derudover ser han fremtidens HR som mere fokuseret og retningsorienteret. Og så mener han, at der er en udvikling i gang, som slet ikke er kulmineret endnu:

"Jeg tror, at når man vil have den menneskelige del med, og vil ud og fortælle forretningen, hvad vi skal, og at vi af og til vil have dem til at udføre en del af arbejdet - det vi populært kalder self-service - så er det vigtigt at skabe nogle teknologiske løsninger, der rent faktisk er en service og ikke bare en HR opgave, vi har ladet andre om", siger Klass Venborg.


Teknologiske løsninger som services

Det der har drevet Klaas Venborg i hans arbejde med HR, er økonomi og profitabilitet, og hvordan teknologien giver mulighed for at drive en mere rationel forretning. Der er både blik på forretningen og på det menneskelige - det ene udelukker ikke det andet. Det handler i følge Klaas Venborg om en kombination af menneskeligheden og indsigten, fagligheden og teknologien for at løfter virksomhederne. Hvis de teknologiske services giver en god brugeroplevelse og har et effektivt flow, så giver det brugerne gode og fleksible muligheder for selv at gennemføre en del transaktion, mener han.


Se Aftryk19 - Klaas Venborg: Global transformation af HR og ledelse

OM AFTRYK i organisationsforandringer i ledelse og HR.

MØD MEDMENNESKET Klaas Venborg, tidligere Vice President i Leo Pharma.

Har din organisation inviteret dem, der bruger produktet, med fra start? Hvad investerer I for at forstå mennesket i den anden ende? Hos Leo Pharma er “patienten i fokus” ikke bare et slidt slogan på væggen, men en leveregel, der praktiseres og efterleves i mødet med patientforeninger og brugere.


Aktuelle og skræddersyede oplæg til dig

Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du booke aktuelle og skræddersyede foredrag og workshops med stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup her eller finde alle ydelser samlet her


Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact? 

Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder, lyd og video og skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech. 


CO-Lab og bidrag

Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.


Comments


bottom of page