Tidligere techmanager i LinkedIn gennem otte år Carly Rodger modtog virksomheds-frynsegode til fertilitetshjælp for flere hundredetusinde før hun fik sin søn.
Af: Grith Okholm Skaarup
Vi taler sammen på en onlineforbindelse til London, mens fire måneder gamle Finlay sidder på skødet. Glæden gnistrer i blikket ved mor og søns øjenkontakt i en kombination af lykkesrus og grus i øjnene. Interviewet er timet med sønnen Finlays middagslur, men nyfødte lader sig ikke time. Timingen var heller ikke til at få ønskebarnet dengang for otte år siden, da australskfødte Carly Rodger efter en skilsmisse forsøgte at blive gravid med sin nuværende mand. Efter tre års forsøg med at blive gravide på naturlig vis var Carly Rodger knap 40 år. Her besluttede parret at supplere med IVF, der er reagensglasbehandling til kunstig befrugtning. Hun kunne ikke få hjælp via de offentlige tilbud - og de selvfinansierede IVF-forsøg, der herefter stod på i fem år, kostede dem dyrt. En regning, der samlet nåede at løbe op i en halv mio. danske kroner. Foruden den mentale og kropslige pris, der kommer med at kæmpe med barnløshed, siger Carly Rodger:
“Det har været en lang, hård, stressende, dyr og tidskrævende rejse”.
Ingen pris var i teorien for høj, men i praksis var pengene ikke til flere forsøg, og hun og hendes mand havde besluttet sig for, at de ikke kunne give det mere end ét ekstra forsøg, hvis det ikke lykkedes, fortæller hun.
"Fertilitetstilbuddene var en del af et pointsystem hos LinkedIn, hvor alle medarbejdere fik det samme antal point stillet til rådighed, som de så kunne bruge frit på forskellige frynsegoder." - Carly Rodger, tidligere Senior Manager & Global Team Lead Customer Success i LinkedIn UK
Fertilitetsfrynsegoder i pointsystem
Da LinkedIn UK i 2019 som en af de første europæiske virksomheder indførte fertilitetspakker som virksomheds-frynsegode under overskriften “ligestilling, inklusion og diversitet”, var det derfor en stor støtte til deres fertilitetsforløb og et tilbud, som Carly Rodger straks gjorde brug af. Hun husker også flere andre, der brugte dem og fremhæver en singlemor, der fik to børn med donor og to særskilte par, der adopterede deres børn med hjælp fra frynsegoderne. Fertilitetstilbuddene var en del af et pointsystem hos LinkedIn, hvor alle medarbejdere fik det samme antal point stillet til rådighed, som de så kunne bruge frit på forskellige frynsegoder. Tilbud, der strakte sig fra det mere klassiske fitnessabonemment til at få gjort hjemmet rent eller få passet sine børn eller endda kæledyr, mens man arbejdede.
“De var for alle medarbejdere: Homoseksuelle, heteroseksuelle, gifte, ugifte, mænd, kvinder, par, singler. Så fra det perspektiv var fertilitetsfrynsegoderne klart en støtte til ligestilling og diversitet”. - Carly Rodger, tidligere Senior Manager & Global Team Lead Customer Success i LinkedIn UK
Frynsegoderne var lige for alle - og så brede, at de kunne dække den enkelte medarbejders individuelle behov og livsfase, siger hun. Det gjaldt også fertilitetspakkerne:
“De var for alle medarbejdere: Homoseksuelle, heteroseksuelle, gifte, ugifte, mænd, kvinder, par, singler. Så fra det perspektiv var fertilitetsfrynsegoderne klart en støtte til ligestilling og diversitet”.
Ægnedfrysning som en form for kontrol
Carly Rodger havde i alt seks IVF-forsøg og brugte LinkedIn til flere forsøg. Virksomheden betalte for ca. halvdelen af regningen, der for Carly Rodger løb op i flere hundredetusinde kroner. Da hun begyndte at bruge LinkedIns fertilitetstilbud, havde hun allerede selvbetalte befrugtede æg på frys til sine forsøg, og også de kom hvert år med en regning for fortsat opvaring, som LinkedIn betalte. Det samme gjaldt for de kvinder, der frøs deres egne, ubefrugtede æg. En af de kvinder, som frøs sine æg, er Carly Rodgers veninde, der stadig er ansat hos LinkedIn. Hun benyttede primært ægnedfrysning, fordi hun var sidst i 30erne og ventede på at finde en partner at få et barn med. Det er også den langt overvejende årsag i Yale-professor og antropolog Marcia C. Inhorns interviews med 150 kvinder om ægnedfrysning i den nyligt publicerede bog ‘Motherhood on Ice’. Carly Rodger mener, at det er en måde for kvinderne at tage kontrollen tilbage over noget meget ukontrollerbart:
“Det kan være en lille smule kontrol, at der faktisk er noget, du kan gøre uden at være afhængig af andre. Min veninde er en stærk, selvstændig kvinde, og for hende var det en måde at gøre noget for sig selv”, siger hun.
Veninden har i dag endnu ikke gjort brug af æggene. Her adskiller hun sig ikke fra statistikken, hvor en rapport fra de engelske sundhedsmyndigheder viser, at godt 95 % af kvinderne aldrig bruger de æg, de fryser ned.
"Det var mere en mentalitet af ‘du gør, hvad du har brug for at gøre’. Så det var op til dig selv, hvem du tog fat i. Og så sendte du bare en regning efterfølgende"
- Carly Rodger, tidligere Senior Manager & Global Team Lead Customer Success i LinkedIn UK
Frynsegoderne blev behandlet fortroligt
Fertilitetstilbuddene var noget, man talte åbent med kollegaerne om, husker Carly Rodger. Til gengæld talte hun aldrig med sin chef om det, og her oplevede hun, at det også var en reel mulighed at holde ordningen anonym, hvis man ønskede det. Hun fortæller, at der også var en anonym telefonsupport til psykologiske rådgivere uden for virksomheden, som alle frit kunne benytte, og at der ellers var frit valg af leverandører.
“De havde måske en oversigt over virksomheder, der tilbød den enkelte service, men der var aldrig nogen, der fremhævede eller anbefalede en frem for andre, og sådan var det med alle typer af frynsegoder. Det var mere en mentalitet af ‘du gør, hvad du har brug for at gøre’. Så det var op til dig selv, hvem du tog fat i. Og så sendte du bare en regning efterfølgende”, forklarer hun.
Ifølge Carly Rodger var der også kun én enhed i HR hos LinkedIn i London, der officielt kendte til hendes brug af fertilitetshjælpen. Tilsvarende fortrolige procedurer bliver bekræftet af andre kilder fra LinkedIn og også af tidligere ledere fra Facebook og Google, der på samme måde oplevede, at der var stor fortrolighed i håndteringen af fertilitetstilbuddene.
PODCASTEN FERTILITET PÅ FRYS
Mød Carly Rodger og sønnen Finlay i podcasten Fertilitet på frys, hvor de deler deres historie:
I den første episode af podcasten "Fertilitet på Frys" udforsker vi, hvordan og hvorfor virksomheder vælger at tilbyde disse frynsegoder og hvilke konsekvenser det har. Vi hører fra tidligere Senior Manager & Global Team Lead Customer Success i LinkedIn UK, Carly Rodger, der deler sin personlige rejse gennem fertilitetsbehandlinger, og hvordan LinkedIn's fertilitetspakker støttede hende i hendes stræben efter at blive gravid.
Aktuelle og skræddersyede oplæg til dig
Vil du være klogere på menneskelige behov i den teknologiske tidsalder? Så kan du booke aktuelle og skræddersyede foredrag og workshops med stifter af Humtech Grith Okholm Skaarup her eller finde alle ydelser samlet her. Grith Okholm Skaarup stiller også op som ekspert i menneskelige behov i teknologiske forandringer. Læs mere om ekspertiseområder til presse, debat mm. her.
Grith Okholm Skaarup står bag den undersøgende journalistik om virksomheder, der fryser kvinders æg som et frynsegode, og gik ud med historien i Kristeligt Dagblad 2. april 2024, hvorefter den gik viralt i alle medier.
Hun har særligt tre kasketter på, hvor hun kan bidrage og gerne stiller op på feltet:
🧢#1: Journalist bag historien, der har undersøgt, belyst og eksponeret når kvinder fryser deres æg som et virksomhedsbetalt frynsegode. Ved at have dykket ned i forskning, data og gennemført en lang, lang række interviews med eksperter, parts- og erfaringskilder i tech, sundhed, fertilitet, køn, bioetik, retsfilosofi, ledelse, jura og erhvervsliv både herhjemme og i techledende firmaer globalt.
🧢#2: Leder og rådgiver med tyve års erfaring i det private erhvervsliv med også medarbejdergoder og tiltag til bl.a. talentpleje og -tiltrækning, rekruttering og fastholdelse, branding og omdømme - og også i tværgående strategiske fokus for ligestilling, inklusion og diversitet. I dag som CEO og stifter af Humtech og medlem af en lang række bestyrelser og advisory boards inden for særligt health og tech og med speciale i fremtidens ledelse og arbejdsliv.
🧢#3: Mor til en dreng på 10 år skabt med fertilitetshjælp ved IVF-reagensglasbehandling i det offentlige efter års kamp med ufrivillig barnløshed. Vores æg på frys, der gik til grunde ved optøning. Og en pige på i dag 5 år, som blev til med selvbetalt ICSI-behandling i det private. ICSI som for de ikke indforståede er en af de sidste muligheder, når den er gal med fertiliteten hos både far og mor, som tilfældet var hos os.
Ræk ud for viden og erfaring på feltet - i panel, debat, oplæg, journalistik eller rådgivning: grith@humtech.dk
Vil du læse eller bidrage til det digitale medie Humtech Impact?
Humtech Impact er journalistik om menneskelige behov i en teknologisk tidsalder - formidlet i tekst, billeder, audio og video skabt af kommunikatører og journalister ved Humtech.
CO-Lab og bidrag
Det digitale medie Humtech Impact bringer også gæsteindlæg inden for det redaktionelle område eksistens, teknologi, lederskab, arbejdsliv og livsdesign. Artikelbidrag, lyd eller video kan sendes sammen med kontaktinfo og portrætfoto via bidragsformularen her.
Comments